loading...
نسیمفا - nasimfa.com
نسيم بازدید : 729 پنجشنبه 02 دی 1395 نظرات (0)

استان آذربایجان غربی

 

استان آذربایجان غربی

 

استان آذربایجان غربی یکی از ۳۱ استان ایران است، که در منطقهٔ آذربایجان در شمال غربی این کشور قرار دارد و مرکز آن شهر ارومیه است. این استان با داشتن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه که از شمالی‌ترین نقطه استان (مرز بازرگان) تا جنوبی‌ترین منطقه آن (بوکان) را به هم متصل می‌کند و از امکان ارتباطات زمینی مناسبی برخوردار است

 

استانداری

 

طبق قانون مصوب ۱۶ آبان ۱۳۱۶ تقسیمات کشوری، ارومیه - با نام قبلیش، رضائیه - در استان شمال غرب قرار گرفت. در سوم بهمن همان سال آذربایجان شرقی و غربی از یکدیگر جدا شده و ارومیه جزو استان چهارم قرار گرفت. از سال ۱۳۴۴ این استان با نام آذربایجان غربی شناخته می‌شود.

 

مردم شناسی استان

 

بیشتر مردم اذربایجان غربی ترک‌ زبان آذربایجانی و کردها از گروه‌های عمده استان به شمار میروند.


کردها در بخش‌های مرتفع غربی و جنوبی استان نشیمن دارند و متقابلاً ترک‌های آذری در دشت‌های پیرامون دریاچه ارومیه و بخشی نیز در دشت‌های شمال و جنوب شرقی استان، سکونت دارند.[۵][نیازمند منبع] همچنین اقلیت‌های آشوری و ارمنی هم در استان ساکن هستند.

 

بر اساس یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۲۸۸ شهر و حدود ۱۴۰۰ روستای سراسر ایران بود، درصد اقوامی که در این نظرسنجی نمونه‌گیری شد در استان آذربایجان غربی ۷۶٫۲٪ ترک، ۲۱٫۷ کرد، ۰٫۸٪ فارس، ۱٫۱٪ سایر اقوام و ۰٫۳٪ بدون‌جواب بود. جزئیات به شرح زیر بود



 76 درصد ترک (که 67 درصداز مردان استان و 84/7 درصد از زنان استان، 82/5 درصد از شهرنشینان استان و 66/4 درصد از روستانشینان استان، 73 درصداز جمعیت زیردیپلم استان و ۸۰٫۳٪ از دیپلمه‌های استان و ۸۲٫۶ از جمعیت بالای دیپلم استان را تشکیل می‌دادند)


 ۲۱٫۷ کرد (که ۳۰٫۵٪ از مردان و ۱۳٫۴٪ از زنان استان، ۱۵٫۴٪ از شهرنشینان و ۳۱٫۲٪ از روستانشینان استان، ۲۶٪ از جمعیت زیردیپلم و ۱۶٫۱٪ از دیپلمه‌ها و ۱۲٫۸٪ از جمعیت بالای دیپلم استان را تشکیل می‌دادند)


 ۰٫۸٪ فارس (که ۰٫۳٪ از مردان و ۱٪ از زنان استان، ۱٫۳٪ از شهرنشینان و ۰٪ از روستانشینان استان، ۰٪ از جمعیت زیردیپلم و ۱٫۵٪ از دیپلمه‌ها و ۲٫۸٪ از جمعیت بالای دیپلم استان را تشکیل می‌دادند)


 ۱٫۱٪ سایر اقوام (که ۱. ٫۶٪ از مردان و ۱٪ از زنان استان، ۰٫۳٪ از شهرنشینان استان و ۲٫۴٪ از روستانشینان استان، ۱٪ از جمعیت زیردیپلم و ۲٫۲٪ از دیپلمه‌ها و ۰٪ از جمعیت بالای دیپلم استان را تشکیل می‌دادند)

و ۰٫۳٪ بدون‌جواب (که ۰٫۶٪ از مردان، ۰٫۵٪ از شهرنشینان، و ۱٫۸٪ از جمعیت بالای دیپلم استان را تشکیل می‌دادند)

 

 

تاریخ و گذشته استان

 

از نظر تاریخی، تاریخ باستانی آذربایجان با تاریخ قوم ماد در آمیخته‌است. قوم ماد پس از مهاجرت به ایران آرام آرام قسمت‌های غربی ایران از جمله آذربایجان را تصرف کردند. مقارن این ایام دولتهایی در اطراف آذربایجان وجود داشت که از آن جمله می‌توان به دولت آشور در شمال بین‌النهرین، دولت هیق در آسیای صغیر، دولت اورارتو در نواحی شمال و شمال غرب، اقوام کادوسی در شرق و کاسیان در حوالی کوه‌های زاگرس اشاره کرد. بعد از تأسیس دولت ماد، آذربایجان به ماد کوچک معروف شد و مشتمل بر شهرهای قدیمی همدان، ری، اصفهان و کرمانشاه بود.


گروهی معتقدند که نام آذربایجان گرفته شده از «آذرآبادگان» گرفته شده و به معنی سرزمین آتش است. بزرگ‌ترین آتشکده‌های زرتشتی در این منطقه بوده‌است و نمونه آن هنوز در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان بجا مانده‌است. گروهی دیگر وجه تسمیه آذربایجان را مربوط به وجود سرداری به نام آتورپات یا اتروپاد می‌دانند. اینان معتقدند که که بعد از غلبه اسکندر مقدونی به ایران، سردار آتورپات در آذربایجان ظهور کرد و از اشغال آن توسط یونانیان ممانعت به عمل آورد. از آن به بعد این سرزمین به نام آتورپاتگان معروف شد. حکومت جانشینان آتورپات در آذربایجان در زمان اشکانیان نیز ادامه یافت و این منطقه توانست کماکان استقلال داخلی خود را در چهارچوب دولت اشکانی حفظ کند. سرانجام اردشیر بابکان بنیان‌گذار سلسله ساسانی بر حکمرانان محلی آذربایجان استیلا یافت و آنرا بصورت یک ایالت غیر موروثی اداره نمود.

 


موقعیت اقتصادی اجتماعی



این استان یکی از مناطق مستعد کشاورزی است. علاوه بر این وجود ایلات و عشایر در دامداری استان نقش قابل توجهی دارد. این استان از نظر اکتشاف و بهره‌برداری منابع معدنی نسبت به سایر استانها در وضع مطلوبی قرار ندارد. بررسی ترکیب کارگاه‌های موجود استان نیز نشان می‌دهد که دو گروه صنعتی کانیهای غیرفلزی و غذایی - داروئی در بین سایر صنایع بالاترین تعداد میزان اشتغال را دارد. از جمله معادن این استان می‌توان به معادن مصالح و سنگهای ساختمانی، گرانیت، میکا، زرنیخ، تالک، تراورتن، طلا، خاک نسوز و پوکه معدنی اشاره کرد.

 

شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی



استان آذربایجان غربی در سال ۱۳۸۵ دارای ۱۷ شهرستان، ۳۶ بخش، ۳۶ شهر، ۱۰۹ دهستان و ۳۷۲۸ آبادی است و مرکز آن شهر تاریخی ارومیه بوده است.



شهرستان‌های استان در سال 1390


شهرستان ارومیه    

شهرستان اشنویه    

شهرستان بوکان    

شهرستان پیرانشهر    

شهرستان تکاب    

شهرستان خوی    

شهرستان چالدران

شهرستان چایپاره    

شهرستان شوط    

شهرستان پلدشت    

شهرستان سردشت

شهرستان سلماس    

شهرستان شاهین‌دژ

شهرستان ماکو

شهرستان مهاباد

شهرستان میاندوآب

شهرستان نقده

 

مناطق دیدنی استان



    آرامگاه شمس تبریزی خوی

    آبشار شلماش سردشت

    سنگ‌نگاره ساسانی خان‌تختی

    آرامگاه سرداران مکری در بوکان

    تپه حسنلو

    سه گنبد

    سد بوکان

    تخت سلیمان تکاب

    قره‌کلیسا

    غار سهولان مهاباد

    فقرگاه مهاباد

    سد مهاباد

    تپه قلایچی

    شهر باستانی سه هزار ساله موصاصیر سردشت

    سلطان یعقوب نقده

    مسجد جامع ارومیه

    سنگ کاظم خان

    کلیسای ننه مریم

    دره قاسملو (گه لیه خان) (دره شهدا)

    موزه ارومیه

    سه گنبد

    آبشار سوله‌دوکل مرگور

    جنگل‌های مرگور (واقع در دره باوان)

    چشمه آب معدنی گراوان مهاباد

    دامنه کوه قره داغ دربسر

    بوزخانا چورس

    قرمزی مسجد چورس

    آرامگاه سادات کوه کمره‌ای -چالدران

    دژ بسطام، دژ باستانی دوره اورارتو در روستای بسطام-چایپاره

    غار چهل پله خضرلو-چالدران

    کاخ و موزه باغچه‌جوق-ماکو

    دالانها و غارهای زیرزمین در اطراف آرارات - ماکو


 

Save

Save

Save

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
نسیمفا دانشنامهٔ اینترنتی با محتویات اطلاعات شهرها و کشورهای جهان میباشد که فعالیت خود را در سال 94 آغاز نموده و همواره به اطلاعات سایت همه روزه افزوده میشود.
اطلاعات کاربری
کدهای اختصاصی
تبلیغات